Nyheter

Idag har IF Brommapojkarnas lag BP 10-11, med pojkar födda 2010, på uppdrag av Samfälligheten Agnes Cecilia genomfört en städinsats i Annedal. 

Många av killarna bor i området och har spelat tillsammans sedan sjuårsåldern, men laget inkluderar numera även spelare från hela Västerort BP 10-11 på Instagram

Tack vare att det är barmark så kunde drygt 20 killar, tillsammans med några föräldrar, ställde upp och samlade in en stor mängd skräp. Plastförpackningar och restavfall sorterades och skickades in via sopsugssystemet, pappersförpackningar lämnades till pappersåtervinningen, och en sopsäck med uttjänta fyrverkeripjäser samt ett 20-tal fastgastuber och några övriga säckar transporterades till Bromma Återvinningscentral.

 

Vi har dessvärre fått information om att den organiska behållaren innehåller alltför mycket vanligt restavfall för att St1:s anläggning i Bro ska kunna ta emot matavfallet för biogasproduktion.

Detta kommer att medföra betydande kostnader för samfälligheten, vilket i förlängningen drabbar samtliga medlemmar.

För närvarande klassificeras vårt matavfall som brännbart restavfall, vilket innebär en sämre ekonomisk lösning för oss och en mindre hållbar lösning för miljön.

Det är av största vikt att vi alla hjälps åt att sortera korrekt. Det krävs en skärpning från de boende i området för att vi även framöver ska kunna möjliggöra hantering av matavfall.

För att sopsugssystemet ska fungera optimalt och underhållskostnaderna hållas nere, är det viktigt att vi använder rätt typ av matavfallspåse.

Det finns en särskild påse med förstärkt botten och klisterremsa för förslutning, som är utformad för att klara sopsugens krav. Dessa påsar finns att hämta på ICA Nära Annedal.

Matavfallspåsarna som finns att hämta på COOP och ICA MAXI i Bromma Blocks är däremot inte anpassade för sopsugen och får inte användas, då de inte är tillräckligt tåliga för sopsugens höga belastning. Samma gäller för påsarna från fruktavdelningarna i livsmedelsbutiker.

Beställning till fastigheter

 

Ett av målen för vår samfällighet är att skapa en mer effektiv sophantering för våra medlemsföreningar och fastighetsägare.

Med tanke på den växande mängden återvinningsbar plast och den samtidiga minskningen av tidningsåtervinning på vår anläggning, har styrelsen beslutat att byta ut tidningsinsamlingen mot en insamling för plast.

För tillfället har vår anläggning tre olika typer av avfall: brännbart avfall står för den största delen, med ungefär 50 ton avfall i månaden. Matavfallet är betydligt mindre, cirka nio ton per månad, medan papper och tidningar utgör den minsta delen med endast två ton per månad.

Därför planerar vi att ersätta tidningsinsamlingen med plastinsamling under maj 2024. Vi börjar förberedelserna nu och informerar våra medlemmar och de som bor i området om denna förändring

Denna förändring innebär att vi behöver omprogrammera anläggningen, ta fram nytt informationsmaterial, sätta upp nya skyltar och teckna nya avtal för avfallshämtning. Vi räknar med att dessa investeringar kommer att förbättra utrymmet i återvinningsrummen och leda till färre transporter med tunga fordon i området.

Tidningsinsamlingen kommer att behöva flyttas till de befintliga återvinningsutrymmena, men kommer att kräva betydligt mindre behållare än de för plast som används idag. Efter omställningen kommer varje förening och fastighetsägare att behöva beställa hämtning av papper och tidningar separat från sin återvinningsleverantör.

Tidplan

Vecka 18:

Skyltar för tidningar och luckinsatser byts – tidningar sugs som vanligt.

Vecka 19:

Programmering och justering av program.

OBS! INGEN SUGNING AV TIDNINGAR DENNA VECKA

Vecka 20:

Arbetet klart – Plast sugs i sopsugen från den 17 maj 2024.